Radierea mașinii
Radierea fiscală și radierea din circulație; În ce cazuri se face radierea; Ce acte se cer, cât costă și cât durează
Vine o vreme în viața fiecărei mașini când fie schimbă stăpânul, fie iese la pensie. Indiferent de caz, ea trebuie să fie radiată. Încă o bucurie birocratică.
Mai întâi se face fiscalul. Ca și la înmatriculare, primul drum trebuie să fie la Direcția Taxe și Impozite de pe lânga primăria de domiciliu. Fie că o radiați de tot sau doar o înstrăinați, e în interesul vostru să o scoateți de pe rolul fiscal, ca să nu mai plătiți impozit pentru ea.
Când se face radierea fiscală auto
Radierea fiscală se poate face în următoarele cinci situații:
- când dați mașina la dezmembrat într-unul din centrele REMAT;
- când înscrieți mașina în programul Rabla;
- când o exportați către altă țară;
- când divorțați și mașina îi revine ei/lui adică celuilalt soț;
- când a fost furată.
Ce acte se cer la Taxe și Impozite pentru radiere
Destul de intuitiv, actele cu care trebuie să vă prezentați la Direcția Taxe și Impozite Locale pentru radierea mașinii sunt următoarele:
- o declarație tip (pe care o găsiți acolo) pentru scoaterea din evidență a mașinii;
- o cerere pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală (în caz că o înstrăinați, divorț, export etc) deși în multe DITL-uri nu mai e nevoie de cerere, se emite pe loc certificatul, în funcție de caz;
- actul de identitate al proprietarului (copie și original);
- cartea de identitate a vehiculului (copie și original);
- actul care atestă înstrăinarea vehiculului sau adeverința de la REMAT dacă a fost scos din circulație
Majoritatea DITL-urilor furnizează aceste acte pe loc sau în aceeași zi. Nu există taxe aferente acestui demers, decât cel mult pentru copiile după acte, dacă nu le aveți deja. Așa că puteți să mergeți imediat la Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) din municipiul reședință de județ unde aveți domciliul. Aici lucrurile funcționează pe bază de programare online, așa că primul pas chiar și înainte de fiscal ar fi ăsta: programarea online la DGPCI.
Când e necesară radierea autovehiculelor din circulație
Nu orice radiere fiscală e urmată și de radierea din circulație. De exemplu dacă la divorț ea a câștigat mașina nu e frumos să i-o radiați și din circulație, nu? Avem așadar următoarele situații în care se face radierea din circulație:
- când dați mașina la dezmembrat într-unul din centrele REMAT;
- când nu mai vreți să păstrați mașina în circulație;
- când o exportați în altă țară;
- când a fost furată.
Acte necesare pentru radierea unei mașini din circulație
În general, indiferent ce motivul radierii din circulație, actele cerute de DGPCI sunt cam aceleași zece, și anume:
1) Cererea solicitantului – este tip, se găsește pe site-ul DGCPI;
2) Certificatul de înmatriculare în original;
3) Plăcuţele cu numărul de înmatriculare;
4) Cartea de identitate a vehiculului în original;
5) Certificatul de atestare fiscală.
7) Certificatul de radiere – 3 exemplare – se găsește tot pe site-ul DGCPI;
8) Actul de identitate al solicitantului, în original.
9) În cazul persoanelor juridice se cere actul de constituire al firmei, denumirea şi sediul, în copie (de exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului), precum și împuternicirea reprezentatului legal/delegația acestuia;
10) Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât titularul.
În plus, în funcție de caz, se mai cere:
- Documentul care atestă dezmembrarea, casarea sau predarea mașinii unei unităţi specializate în vederea dezmembrării (certificat de distrugere de la REMAT), dacă mașina a fost dată la dezmembrat. Dacă e mai veche de 30 de ani, nu mai are acte și nici n-a mai fost mișcată din fața blocului sau din curte, radierea se poate face doar pe baza unei declarații pe proprie răspundere a titularului sau a moștenitorilor legali ai acestuia, care să ateste că vehiculul a fost dezmembrat sau retras definitiv din circulație și nu mai circulă pe drumurile publice;
- Dovada depozitării vehiculului într-un spațiu adecvat, deținut în condițiile legii – asta nu e prea clar ce înseamnă, dar se cere în cazul în care cineva nu mai dorește să aibă mașina în circulație, și trebuie să demonstreze că a „pus-o bine” și nu mai circulă cu ea;
- Documentul care atestă scoaterea definitivă a vehiculului din România – în cazul exportului;
- Documentul emis de poliţie care atestă furtul, în ţară sau străinătate – dacă mașina a fost furată.
Gata, acum puteți să porniți cu elan spre căutarea și cumpărarea altei mașini, cu care s-o luați de la capăt: verificare, înmatriculare, radiere ;)
1.562 vizualizari Autor D.B. 31.10.2023