Top auto-hibride 2022
Ce mașini caută românii ca să nu-și devalizeze contul, să fie și cu sufletul în raiul eco și să nu vâneze cu disperare o priză
Orice vehicul care poate fi alimentat de două sau mai multe surse se numește vehicul hibrid. De la bicicleta electrică, pe care o poți pedala, dar te poți baza și pe motorul ei electric care te ajută să urci pantele, până la locomotive, vapoare sau avioane care folosesc diverse motoare și combustibili ca să transforme energia în mișcare, toate pot fi și vehicule hibride.
Câte tipuri de autoturisme hibrid există
În cazul autoturismelor, la acest moment, avem două variante principale de hibride, cu diverse subvariante intermediare:
- full hibrid – adică au un motor cu ardere internă (pe motorină sau benzină) care încarcă în același timp și o baterie care alimentează motorul electric, ceea ce permite deplasarea electrică pe distanțe mai mici sau mai mari, fără încărcare la priză. Toyota Prius sau BMW 330e sunt două astfel de modele. Acest tip de hibrid are de fapt și câteva subvariante botezate de la „ușor hibrid”, „mediu” până la „full hibrid”, dar nu intrăm în amănunte căci principiul de funcționare la toate e același.;
- hibrid cu încărcare – adică au un motor cu ardere internă dar și o baterie mai mare, care se poate încărca la priză, ca la o mașină electrică, și care permite o autonomie mai mare a mașinii cu propulsie electrică – în medie 50km. Mitsubishi Outlander, BMW i8 sau VW Gold GTE de exemplu.
Minciunica cu „autoîncărcarea”
În general, pentru modelele full hibrid veți găsi în oferte expresia „cu autoîncărcare” ceea ce este și fals și adevărat. Adevărat e că mașina își încarcă bateria în mers sau recuperând energia la frânare, dar e fals că asta înlocuiește de exemplu încărcarea la priză, întrucât bateria e destul de mica încât să nu-ți permită să mergi doar electric pe distanțe lungi, cum se întâmplă la modelele cu încărcare. De aceea în unele țări nordice, de exemplu, această expresie a fost considerată reclamă falsă și ca atare a fost interzisă. La noi nu se ocupă nimeni de asta, așa că veți întâlni des această expresie pe site-urile de profil ale producătorilor și dealerilor.
Concluzionând, pe scala care are la un capăt mașinile clasice (cu motor cu ardere internă și alimentare cu benzină/motorină) iar la celălalt pe cele electrice (cu motor electric și cablu de încărcare) undeva la mijloc se află mașinile hibride, care nu sunt propriu-zis nici electrice, dar nici clasice, un soi de catâri (nici cal, nici măgar) dar cu care poți să-ți faci destul de bine treaba pentru că ar trebui să aibă ce e mai bun din cele două extreme.
Încercarea de la 1900
Încercările de electrificare a vehiculelor sunt mai vechi decât mișcarea eco care face acum să crească vânzările de automobile „verzi”. Primul care a construit un autoturism hibrid care să meargă și pe benzină și cu curent a fost tânărul Porsche, pe la 1900, dar pe vremea aia nu se dădeau numere verzi de înmatriculare, așa că modelul Lohner-Porsche a rămas doar o ciudățenie alb-negru la care ne uităm azi pe Wikipedia. A trebuit să treacă aproape 100 de ani și să se scumpească combustibilul convențional, pentru ca omenirea să se entuziasmeze mai lucrativ în fața mașinilor hibride, mai exact să vină anul 1997 cu Toyota Prius și Honda Insight în 1999 – primele autoturisme hibrid moderne.
De ce sunt bune hibridele: consum redus, noxe, taxe și impozite mai mici
Spre deosebire de primele încercări istorice, autoturismele moderne hibrid folosesc tehnologii care iau ce e mai bun din ambele motorizări: recuperează energia la frânare și astfel încarcă bateria electrică, convertind energia cinetică în energie electrică, reduc consumul și emisiile la ralanti, oprind motorul când stai în trafic, și în general emană mai puține noxe, chiar și atunci când funcționează pe combustibil fosil, întrucât au un motor mai mic, comparativ cu mașinile clasice din gama lor. Pe scurt, cum s-ar zice pe la noi, cu un autoturism hibrid reușești să fii și satisfăcut și cu sufletul în rai… ;)
Pentru încurajare, șoferii care conduc hibride beneficiază în România musai și de o reducere de minim 50% din impozitul anual local (procentul e stabilit de fiecare primărie), pot obține și asigurări RCA mai ieftine (dar nu obligatoriu), iar dacă sunt suficient de rapizi pot să prindă și o primă de casare în programul RABLA, ca să-și cumpere o hibridă cu reducere.
Așadar, dacă nu aveți bani ca să vă cumpărați o mașină full electrică (alta decât Dacia Spring, care e cea mai accesibilă mometan), nu vreți să suferiți de „range anxiety” în căutarea unei prize sau să consumați prea mult timp planificând la km fiecare deplasare, astfel încât să treceți la momentul potrivit pe lângă o priză liberă, dar în același timp vreți să vă amăgiți că puneți umărul la diminuarea poluării, atunci mașina hibrid e soluția la îndemână.
Suntem cu 20% mai buni anul ăsta
La nivel UE această modă se vede deja în statistica înmatriculărilor de autoturisme (sursa – Asociația europeană a producătorilor de autovehicule ACEA). În prima jumătate a lui 2022, 18% dintre mașinile noi de pasageri din UE sunt vehicule încărcate electric (9,1% electrice cu baterie + 8,9% hibride cu încărcare), în timp ce hibridele full reprezintă 19,6% din vânzările totale de mașini. În rest, 40% din toate mașinile noi înmatriculate în Uniunea Europeană funcționează pe benzină, în timp ce motorina reprezintă 19,6% din înmatriculări.
În România cifrele sunt comparabile. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA) zice că înmatriculările de autoturisme noi au crescut în primele șase luni ale anului cu 23,2% faţă de 2021, iar cea mai mare creștere au avut-o evident autoturismele „electrificate” cu +122,7%, ajungând astfel la o cotă de piață de 20,4%. Creșterea electricelor a fost de +411,7%m, iar a hibridelor cu încărcare de +119,3%.
E adevărat, aici vorbim doar de anul în curs, nu ne uităm în spate la rablele istorice care încă ne afumă pe drumuri, dar optimist vorbind este clar o tendință spre mai bine, susținută și de banii pompați de stat în programul RABLA.
Top cele mai vândute mașini hibrid
Întrucât autorul acestui text și-a cumpărat singura mașină pe care o deține pe criterii mai degrabă de vanitate – formă și culoare – decât tehnice, nu se simte în măsură să vă dea sfaturi și despre ce mărci să alegeți. În plus, fiecare își cunoaște mai bine buzunarul, gusturile și așteptările de la o mașină, deci e bine ca înainte de a da cu cardul peste POS-ul dealerului să faceți o minimă cercetare personală.
Dar vă putem oferi spre comparație două clasamente de mașini hibrid, din care vă puteți face o idee: topul celor mai vândute mașini hibrid în România (făcut de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule) și un top realizat de Forbes după standardele Agenției de Mediu a SUA (EPA), ca să vedeți și ce rulează alții pe alte continente.
În România, unde alternează economia cu fudulia:
Clasamentul celor mai vândute autoturisme hibride cu încărcare ar fi acesta:
- Ford Kuga – de la 29.950 euro
- Mercedes Benz GLE - de la 80.390 euro
- Hyundai Tucson – de la 31.011 euro
- Renault Captur – de la 22.300 euro
- Mercedes Benz GLC – de la 72.037 euro
Topul autoturismelor hibride fără încărcare din surse externe este dominat de Toyota și arată așa:
- Toyota Corolla – de la 25.075 euro
- Toyota C-HR (SUV) – de la 29.140 euro
- Toyota RAV4 – de la 40.455 euro
Pentru piața americană Forbes a testat zece hibride după standardele de consum și eficiență ale EPA, dar au adăugat și alte elemente la care se mai uită șoferul: preț, anduranță etc. A ieșit acest top zece:
- Hyundai Ioniq Hybrid - de la 23.400 dolari
- Toyota Prius - de la 24.525 dolari
- Hyundai Elantra - de la 20.200 dolari
- Honda Insight - de la 25.760 dolari
- Toyota Corolla - de la 20.425 dolari
- Toyota Camry - de la 25.045 dolari
- Hyundai Sonata - de la 23.950 dolari
- Honda Accord - de la 26.520 dolari
- Toyota Avalon - de la 36.125 dolari
- Lexus ES - de la 40.000 dolari
Găsiți aici și plusurile și minusurile fiecărui model în parte. Ulterior, puteți căuta o ofertă de preț printre anunțurile cu mașini hibrid de vânzare de pe Anunțul Telefonic.
Baftă și inspirație la alegere și să nu vă uitați în urmă după ce ați ales!
15.828 vizualizari Autor D.B. 17.08.2022