Prichindel, Gradinita & After School - Bucuresti
Grupe gradinita
Copilul este unic si abordarea lui trebuie sa fie completa.La vârstele mici este fundamental sa avem o abordare pluridisciplinara.Pentru acest nivel de vârsta, activitatea esentiala este JOCUL cu ajutorul caruia copilul îsi manifesta initiative, activitate voita si gândita.Jocul intervine atât în cadrul socializarii (jocuri liber alese, activitati complementare) cât si pe parcursul activitatilor de învatare: cunoasterea mediului, educatie muzicala, activitati practice, educatie fizica, educarea limbajului si educatie pentru societate.
La cunoasterea mediului : observam, citim imagini, ne jucam si învatam despre: gradinita, familie, corpul uman, fructe, legume, anotimpuri, meserii, mijloace de transport, animale de la ferma.
În cadrul activitatilor matematice: ne jucam cu obiecte, culori primare ( rosu, galben si albastru), jetoane, alcatuim siruri si grupe de obiecte si astfel formam primele notiuni matematice.
Educarea limbajului are ca obiective principale: pronuntarea corecta a sunetelor limbii române, îmbogatirea vocabularului si exprimarea corecta în propozitii; aceste obiective se realizeaza în cadrul activitatilor de : memorizare, lecturi dupa imagini, povesti illustrate, jocuri didactice.
În cadrul activitatilor estetic – creative: copiii vor învata primele cântecele si vor dansa pe ritmul lor, vor picta cu degetelele , vor învata culorile sau vor modela cu plastilina si lut.
Jocurile motrice din cadrul activitatilor fizice vor conduce la o mai buna coordonare motorie, la învatarea schemei corporale si a diferitelor variante de mers si alergare.
Activitatile practice sunt un bun prilej pentru copii de formare a priceperilor si deprinderilor prin: ruperea hârtiei, mototolire, pliere, decorare si lipire.
Activităţile desfăşurate în cadrul nivelului 1 de vârstă ( grupa mică şi grupa mijlocie) sunt organizate din perspectiva orientării spre socializare. Tocmai de aceea, un rol foarte important îl are jocul didactic, fiind principala medodă abordată de cadrele didactice în cadrul activităţilor comune. La grupa mică, preşcolarul dobândeşte o mare parte a abilităţilor şi deprinderilor, descoperă mediul înconjurător, acumulează informaţii.
Cunoaşterea mediului îşi propune câteva teme reprezentative nivelului de vârstă (Omul; Grădiniţa; Familia; Jucării; Fructe; Legume; Culori; Animalele de la fermă; Animalele din pădure; Anotimpuri) prin care copilul încearcă să descopere nemijlocit primele informaţii despre mediul înconjurător.
Activitatea matematică debutează cu operaţii prematematice: recunoaşterea culorilor , alcătuirea de grupe , şiruri, ordonare crescătoare sau descrescătoare a obiectelor. La acest nivel de vârstă se studiază cifrele în limita 1-3 ( recunoaştere, corespondenţa număr- cantitate).
Educarea limbajului are ca obiective la acest nivel de vârstă: participarea copilului la discuţii, prezentarea , transmiterea unui mesaj simplu prin întrebări sau răspunsuri, pronunţarea corectă a sunetelor, îmbogăţirea vocabularului activ.
La Educaţie muzicală va învăţa primele cântecele; va picta cu degeţelele sau va modela plastelina la Educaţie plastică; va învăţa schema corporală, tipuri de mers ăi de alergare la Educaţie fizică; va rupe hârtia, o va mototoli şi o va lipi pe un suport la Activitate practică.
Chiar dacă timpul petrecut la grupa mică poate parea o adevărată aventură, cu ajutorul îndrumării şi al grijii deosebite oferite de cadrul didactic, copilul va face corect primii paşi importanţi în viaţa sa socială.
La această vârstă se pune accent pe dezvoltarea capacităţii de interacţionare şi de comunicare : dezvoltarea comunicării orale, înţelegerea şi utilizarea corectă a semnificaţiilor structurilor verbale.
Activităţile comune desfăşurate la acest nivel urmăresc :
- perceperea şi cunoaşterea organizată şi sistematizată a realităţii înconjurătoare;
- îmbogaţirea vocabularului activ şi pasiv al copiilor;
- înţelegerea unităţii logice a propozitiei şi cuvântului;
- stimularea şi educarea interesului şi dragostei pentru frumos (prin educaţie muzicală, educaţie plastică);
- alcătuire de grupe după 2 criterii: construirea şirurilor de obiecte, compararea grupurilor prin apreciere globală; efectuarea operaţiilor numerice în limitele 1-5.
În cadrul grupei mijlocii se organizează informaţiile acumulate anterior, copilul începe să facă operaţii abstracte; sintetizează, asociază, compară, analizează, generalizează.
Tot începând cu acest nivel de vârstă, se va aplica “metoda proiectelor”, metoda care presupune că preşcolarul este capabil să aleagă, să ofere argumente în legatură cu alegerea făcută.
Începând cu aceast? vârst?, structura planului de înv???mânt se modific? în sensul cre?terii num?rului de activit??i comune, pe de o parte, ?i sc?derii numarului de activit??i liber-alese, pe de alt? parte. Se trece, deci, la nivelul de vârsta 2, când se urm?re?te în principal peg?tirea pentru ?coal?.
Temele abordate în cadrul Cunoa?terii mediului devin mult mai complexe, mai am?nun?ite (Omul- Organele interne ?i Sim?urile; Anotimpurile- Fenomene; Activit??i specifice; S?rb?tori ?i tradi?ii; Medii de via?? ale animalelor- Savana; Jungla; De?ertul; M?ri ?i oceane; Universul).
La activitatea matematic? se alc?tuiesc grupe în func?ie de criterii combinate, se realizeaz? nega?ia logic?, ?iruri de obiecte ?i ordonarea acestora în func?ie de dimensiune (3-4 obiecte), echivalarea num?rului de obiecte din 2 sau mai multe grupe prin punere în coresponden??, forme geometrice: cerc, patrat, triunghi, dreptunghi; se studiaz? numerele în limita 1- 8 (?ir numeric, vecinii, raportarea num?r-cantitate, opera?ii de adunare ?i sc?dere cu 1- 2 unit??i).
Activitatea de Educarea limbajului î?i propune începând cu grupa mare s? familiarizere copilul cu scris- cititul ( reprezentarea grafic? a propozitiei, cuvântului, silabelor; stabilirea num?rului de cuvinte sau silabe; indicarea sunetului initial; recunoa?terea câtorva litere ?i cuvinte simple).
Se poate spune c? grupa mare este necesar? form?rii unei “baze” solide de informa?ii, priceperi ?i deprinderi, f?r? de care nu se poate atinge performan?a în cadrul Grupei preg?titoare.